8. 8. 2015

Jubilejní 55. Polní den

Jak jsem se zmínil v minulém příspěvku, letošní polní den byl pro OK2KOG jubilejní 55. Původně jsem předpokládal, že sepíšeme nějakou historii, ale dohledat údaje není snadné, proto jen stručně s doplněním několika fotografií.

Prvního polního dne se OK2KOG zúčastnil již v roce 1960 ze Soláně. Tehdy se podařilo na 2m udělat 39 spojení. Na jaké pořadí to stačilo bohužel nevím, protože jsem našel výsledky pouze prvních dvaceti stanic.

Následovaly PD společné s OK2KRT a od roku 1964 se kolektivka zúčastňovala PD již jen samostatně.

V roce 1964 jsme na 2m skončili na 81 místě (ze 178) a poprvé jsme jeli i na 432MHz (21. místo z 26). První léta se jezdilo na Střítežské paseky, potom několikrát na Radhošť a od poloviny 70 let se začalo jezdit na Bystřické díly.

Myslím si, že polní dny hlavně v 80. letech byly zdařilé akce a spoustu z nás v podstatě přivedly k závodění na VKV.

Díly nejsou žádný zázračný kopec, ale většinou se nám podařilo na 2m umístit okolo první třetiny pořadí. Na 70cm to bývalo slabší, ale vždy se nějaké spojení podařilo udělat.

60. léta

70. léta

80. léta

1960

1962

1963

1965

Zpět k letošnímu polnímu dni. Původní myšlenka uspořádat setkání při příležitosti výročí prvního spojení se nám nepodařilo realizovat a tak padl návrh sejít se při Polním dnu na Dílech. Využít toho, že máme k dispozici závodní značku OL7Z.

Přibývající léta bohužel nezastavíme a spousta z nás již nemůže stanovat v přírodě. Stanovili jsme si za cíl odjet alespoň  část závodu v sobotu a v klidu navázat symbolických 55 QSO, když je to výročí.

V pohodovém tempu jsme se začali scházet na kopci již dopoledne. První dorazil Jarda OK2VMI, potom Mirek OK2FBY se Standou OK2BGN, o něco později dorazili Petr OK2POE, Eda Opálka a Jirka OK2POI.

Chvíli po nich i náš dlouholetý kuchař Honza Surý s manželkou a odpoledne ještě přijel Petr Pavelka s manželkou. Během dne se zastavilo na návštěvu také několik rodinných příslušníků. Mohlo nás dorazit i více, ale někteří byli v zahraničí a některé jsme nestihli včas informovat a měli již jiný program.

V klídku jsme postavili 2m anténu, zašli si do blízké hospůdky na oběd, zavzpomínali na společné závody a prohlédli historické fotky. Standa byl trošku smutný. Několik let na Dílech nebyl, a když viděl jak porostla vegetace, tak mnoha spojením šanci nedával.

Nakonec jsme v pohodovém tempu udělali přes 80 QSO na 2m a rozdali jsme body i na 70cm – 13 QSO (FT819 a GP) a na 3cm – 10 QSO.

Překvapil 2m, kde tentokrát nebylo absolutně žádné rušení. Asi skutečně ubývá stanic, tak možná začneme opět pravidelně závodit :)

Tak tedy na slyšenou pod OL7Z v nějakém příštím závodě.

2m

3cm

Závodní pohodička: OK2POE a OK2FBY

Eda Opálka

Honza Surý – kuchař

Jarda 2VMI

Jirka OK2POI

Když turecké kafe, tak po turecku

Mira OK2FBY

Petr OK2POE

Petr Pavelka – Loudil

Standa OK2BGN

1. 5. 2015

55. výročí od prvního spojení OK2KOG

Na letošní 1. máj připadá 55. výročí založení a 55. výročí od prvního spojení zuberského radioklubu OK2KOG.

Historie radioklubu je spojena s otevřením závodního klubu Gumáren Zubří. V roce 1959 v závodním klubu založili Olda Čech (později OK2OI) a Ludvík Mikulenka rádio kroužek. Ten z počátku navštěvovali zájemci z gumáren, kteří si chtěli postavit krystalku a poslouchat rádio.

Postupně se přidali bývalí vojenští radisté. Někteří z nich složili za patronace rožnovského radioklubu OK2KRT provozní zkoušky a jakmile jich byl dostatečný počet, požádali v roce 1960 ministerstvo vnitra o založení radioklubu OK2KOG.

Zde je originál tehdejšího seznamu zapsaných operátorů:
Prováděcí předpis
Seznam registrovaných operátorů 1/2
Seznam registrovaných operátorů 2/2

Všimněte si, že i ženy byly mezi operátory: Z.Fricová a I.Janáčková.

Zdena Fricová
Prvním a dlouholetým vedoucím operátorem byl Jindra Malina (OK2BCH). Původně navrhovaný zakladatel rádio kroužku Olda Čech měl z politických důvodů se získáním samostatné značky nějakou dobu problémy.

Povolení bylo platné od 1. května 1960 a radioklub okamžitě zahájil provoz. První spojení navázal Vladimír Svák se stanicí I1ZZ.
Ing. Vladimír Svák (OK3CFC)
Ing. Svák pocházel z Bystřičky. Po škole začal pracovat v nově založené Tesle Rožnov a bydlel v Zubří v závodním klubu ještě se dvěma kolegy. Po tom, co byl založen v ZK rádio kroužek, tak se přidal a byl to on, kdo navázal první spojení.
Po vojně působil jako odborný asistent na vysoké škole v Žilině. Na Slovensku získal značku OK3CFC. Zemřel v roce 1980.

Na první spojení vzpomíná Eduard Opálka:
„Večer před prvním májem byla v ZK prvomájová zábava, seděli jsme se Svákem v baru a čekali na půlnoc. Přesně o půlnoci jsme šli do místnosti radioklubu, nažhavili EK10ku a na 3,8MHz jsme udělali první spojení s Frankem I1ZZ, potom následoval HB9YD/LU z Argentiny. Radost byla samozřejmě veliká, tak jsme to šli oslavit zpět do baru.“

První deník - úvod

První spojení OK2KOG
Že byl hlad po spojeních, dokazuje první stránka dochovaného deníku. Během prvního dne byla navázána řada spojení a operátoři se prostřídali. Z dnešního pohledu je úsměvná například poznámka v 9,00: „rádio služba v prvomájovém průvodu“.

Pro ty co si tuto dobu nemůžou pamatovat, tehdy se muselo zapisovat vše: kdy byla stanice otevřena, uzavřena, kdo byl přítomen, veškeré pokusy, poslechy, spojení atd…. V deníku je dokonce zapsaných několik kontrol provedených v radioklubu.

Když si prolistujeme první deník, vidíme, že první provoz byl hlavně na 3,8MHz, ale již v prvním roce radioklub navázal také spojení na 144MHz a zúčastnil se polního dne na VKV.

V roce 1960 se Rožnovský radioklub OK2KRT nezúčastnil PD, tak si Zubřané půjčili zařízení včetně antény a vyrazili na Soláň. Jak vzpomíná na první polní den Standa OK2BGN?

„Nějaké spojení se podařilo, ale večer se pokazilo počasí, přihnal se silný vítr a dokonce sněžilo (23.07.!). Na anténě se nám utrhl svod, kdo jej opraví? V tom větru nepřicházelo v úvahu sundat stožár. Nakonec to zbylo na Edu Opálku. Ovázali jsme jej lany a vyšplhal nebo lépe řečeno vytáhli jsme jej na stožár, kde vyměnil vedení a mohli jsme pokračovat. Podle deníku se podařilo ve dvou etapách udělat celkem 38 spojení. Dokonce jsme měli více než takoví borci jako OK2KJT“ :-)

První Polní den - 1960
Od prvního Polního dne se Radioklub začal zúčastňovat i jiných VKV závodů, vyhráli například jednu etapu SP VKV kontestu:
Diplom za vyhranou etapu VKV kontestu
Letos jsme si v klubu řekli, že by to chtělo nějakou příležitostní značku, ale bohužel, ty jsou příliš drahé (3000Kč). Rozhodli jsme se tedy požádat o značku závodní. Možná nás tedy zaslechnete v některém závodě jako OL7Z.

Něco z historie polních dnů napíšeme při příležitosti 55. výročí prvního PD u OK2KOG před prázdninami.

10. 8. 2011

Alpe Adria 2011

Letošní VHF AlpeAdria závod jsme u OK2KOG pojali testovacím způsobem. Po dlouhých tahanicích ohledně pravidel QRP závodu nás přestala bavit nesystematičnost, která v Česku panuje a rozhodli jsme se vyrazit za hranice.

V úvahu přicházelo Slovensko, Rakousko, nebo Itálie. Jelikož na OM mají spolu s Alpe Adria contestem také zavedený závod QRP, rozhodli jsme se právě pro tuto lokalitu. Abychom zároveň spadali v Alpe Adria do kategorie D, zbývalo jen najít kopec větší než 1600m.

Volba padla na kótu Velký Kriváň JN99ME. Výstup do 1708m proběhl v poklidu. Nahoře nás přivítal vichr a viditelnost do 10m. Letošní rok byl jen testovací a proto jsme použili pouze malinkou anténku 6el. OK2POE na 2m ráhně a laminátový stožárek.

Pod bedlivým zkoumáním turistů se nám okolo 10. hodiny podařilo dát vše do kupy a mohli jsme začít „rozdávat body“. Déšť se našemu QTH na štěstí nějak zázračně vyhýbal a tak se za asi 4 hodiny provozu podařilo udělat 112 QSO a 28 tisíc bodů.

Menší problémy měla stanice se značkou OM/OK2KOG, ale to jsme už předem očekávali. Zakempení za skaliskem jsme si ověřili, že je ještě stále zábava vyjít na kopec s ultralight výbavou a závodit jako kdysi. Nezvykem však bylo množství turistů, kteří chtěli co 5 minut informace o tom, co tam děláme. Kromě toho jsme též plnili funkci fotografů i modelů. No, aspoň, že borovičku měli výbornou hi..

Cizí pes očuchávající baterku a stanici během QSO DX byl tou z drobnějších starostí, vesměs proto, že už jsme toho pudla viděli uškvařeného. Zajímavým zpestřením byl i kostelní sbor, který se na hoře rozhodl zpívat chóry, ale po 2 minutách soupeření s našim CQ CQ contest se přesunuli o 30m vedle, nejspíš jim to asi neladilo :D

Plán byl od počátku 100QSO, na což nám tak akorát stačil nalinkovaný deník v sešitu a baterky. V 15 hodin už jsme šlapali směrem dolů, kde nás přivítalo opět letní počasí a 26 stupňů spolu s blondýnkami v plavkách. Nahoře bylo po celou dobu 12, a pokud se tam ukázal nějaký turista, většinou se rychle odfotil a mizel.

Po cestě do Česka nás však teprve chytly ty pravé přívalové deště a 90 procent aut na cestě raději stálo. Potenciál pro tento závod se zdá být docela slušný a tak se na příští rok nachystáme v rozumné výbavě a s ambicemi na slušný výsledek. Děkujeme všem za QSO a 73 v dalším závodě.

10. 3. 2011

1. Subregionální závod 2011 u OK2KOG 70cm a 24Ghz

Letošní první závod se nesl ve znamení zimy a vichru. Hodně stanic mělo problémy s počasím a tak ani my jsme se neodvážili na kopec. Navíc zkoušet 24ghz v provizorním stavu venku by nebylo nejrozumnější. Už tak i při testech na půdě mi sem tam něco upadlo.

70cm jsem rozdával jen body. Kdo byl slyšet a slyšel mě, tomu jsem bodíky dal, ale našli se i takoví, co u mě byli v plné síle a dovolat se nepovedlo. Nakonec nějakých 9000 bodů i z domu se povedlo v rozdávačném tempu.

24Ghz je pořád ve stádiu testů, takže transvertor připomíná trošku vrabčí hnízdo. Před blížícím se závodem se narychlo dodělávala horna, protože jsme upustili od složitých parabol, které sice umožňují slušnější zisk, ale taky mají ostřejší směrovost. Jako plus navíc odpadl útlum z propojek a relátek. Chtěl jsem zkusit jestli se podaří ohnout signál přes kopce v okolí.

OL9W neměli 24ghz a Milan OK2IMH nebyl na Javorníku, tak jsem zkoušel, co v okolí uslyším. V sobotu u mě OK2C hrali i v mlze docela pěkně. Krásné spojení se povedlo SSB a dokonce i odrazem od severního kopce přes převýšení 150m mezi námi.

V neděli se udělalo pěkné počasí a tak jsem ještě zkoušel šmejdit po pásmu. Překvapivě ke mně prošel i přes 400m převýšení OK2BPR, který tam měl puštěný dávač a poslouchal jsem ho v čitelné síle. Pak jsem ještě zkusil na přímo znovu Dušnou v dobrém počasí a rozdíl proti sobotě byl znát. Zdá se, že 24 GHz se za kopec ohne taky.

OK2POE

7. 2. 2011

Zimní QRP závod OK2KOG

První myšlenka na účast v zimním QRP závodě padla už loni, ale pak jsem si řekl, že závod pro opravdové chlapy, jak Mirek OK1DOM přezdívá tomuto pekelnému závodu, absolvujeme každý výjezd na kótu a tak počkáme na trochu méně sněhu.

Letos není jisté, jestli se bude vůbec OK2KOG účastnit velkých akcí jako loni ,tak pro tentokrát padla volba na ten úplně první závod. Naštěstí sníh dva dny před závodem začal mohutně tát a tak přicházel v úvahu klasický výlet na JN89QR.

Naštěstí jsem upustil od myšlenky tahat moji malou výbavičku na 70cm 8x 9el i když stavba by byla otázkou 2 hodin :) Pro tentokrát jsem zvolil jen 2x 12el a na 2m úplně maličkou ultra light 300g 6el yagi, kterou mám postavenou na ráhně jen 2m dlouhém, cca 9dbd zisku. Menší než 12m koax jsem ve sklepě připravený k použití nenašel, tak tam navíc byla i kapka zbytečného útlumu, protože stožárek měl jen 5m.

Nakonec jsme vyjeli na kopec s bratrem OK2POI, zbytek OK2KOG jsme pěkně nechali doma, abychom měli aspoň nějaké bodíky jisté :D Výjezd byl bez problémů až na vršek, pár ledových ploten a sem tam 30cm sněhu na cestě nebyl problém.

Stavba zabrala cca 10 minut, ale i tak jsme začátek nestihli přesně na minutu. Po hodině závodu jsme si dovolili i ten luxus nakopnout na notebooku KST chat a zkusili dohodit nějaký ten ODX okolo 700km.

První pokusy skončily na tom, že my slyšíme, ale slyšet nejsme, taky 5W není nic moc. Nakonec se ale podařilo vydolovat QSO aspoň s 9A2SB a DR3M, který byl nakonec 709km ODX. Pak už následovalo rychle kosení antény a zmrzlýma rukama přichycení 2m „monstra“ na stožárek a běh za dalšími spojeními.

Opět zpoždění cca 10 minut, ale dovolili jsme si luxus pro QRP tentokráte psát do deníku na notebooku. Bohužel 40 minut před koncem závodu mu promrzly baterky a tak se muselo dojet na klasickou tužku, takže máme i 1x DUPE QSO.

Na 2m šly podmínky rapidně dolů. Vichr na kopci cloumal anténou tak, že 1 ji musel osobně dělat zimní rotátor s pomocným kotvením a druhy op. se snažil o QSO. Nakonec přišli i 2 němci, ale proti 70cm nic moc. Příště to chce nějakou skládací 4m long yaginu, ale na první zimní qrp pokus to nebylo zas tak špatné.